crawl, toddle, walk, run....

Interview Pertama Untuk 2015: PKNS RE

Alhamdulillah....tetibe rase seronok pulak arini bile dpt call dari company lain invite pi interview. Rase mcm bertuah pulak.kihkihkih. Almaklumlah...last interview rasenye bulan 8 taun lepas dekat Impiana Hotel KLCC.  Time tu semangat sungguh nak gi impiana hotel sbb xsaba nak tukar kerja. Tup2 diorang bagi rate gaji yang same dengan tmpat keje aku skang ni...pastu kene keje sabtu pulak tu, annual leave pon sikit, terus aku rejek...

Berbalik pasal phone call yg aku dpt tu...actually aku dpt call dr PKNS real estate dlm pukul 4.23ptg pd March 18, 2015. Dia kate dia jumpe resume aku dekat jobstreet and dia berminat nak panggil aku interview. Org dah kol, xkan aku nak tolak kan. So aku set la tarikh mane yg aku free sbb kalau ikut dia, esoknye dah kene datang sane dah. Mne sempat deknon nak study PKNS bagai.. Sooo...tarikh yang free tu telah mendapat persetujuan pelbagai pihak.ceeewah!

***catatan sepanjang perjalanan ke PKNS RE Shah Alam***

25 March 2015.
Perghhh...pagi siot aku bangun. Jam 5.40pagi jam henpon dah berdering. Malasnyeee nak bangun tp kene bangun gak sbb dah berazam nak cari kerja baru kan. Gigih kan jugak la.... Siap2 sume...tepat jam 7 aku dah kuar rumah gerak ke LRT pandan jaye, jalan kaki as usual. Alaaa dekat je nak ke LRT...5minit je.  Dlm 7.09 LRT pon sampai, so aku teruskan perjalanan menuju ke Stesen Bandaraya sbb nak tukar komuter kat situ. Sampai kat bandaraya dlm pukul 7.30pagi. Then jalan kaki pegi stesen komuter Bank Negara. Jam 7.40 sampai stesen komuter tu. Tunggu punye tunggu, komuter pun sampai. Gerak dari bank negara nak ke stesen shah alam tu agak2 dalam pukul 7.50. Hmmm macam dah lambat je. Dlm komuter tu sumpah ngantuk. rase nak tido je...tp sbb banyak lagi aku xbace pasal soklan2 interview and pasal pkns ni, aku pon bukak la web pasal bnde2 alah tu alang2 nak sampai sane dlm40minit kan.

Teksi...
Jam 8.32 pagi sampai stesen shah alam. Mule2 pikir nak amik bas rapid je utk ke sacc mall tu tp kelibat bas pon xnampak. Kang aku tunggu mcm la bas tu serta merta datang kan. So aku tekad la amik teksi. time tu redha je la kalau caj mahal pon, asalkan aku sampai sane sebelum pukul9 pagi.

Haaaa ni cerite paling best pasal teksi tu. Aku cakap dah ngn driver teksi tu aku nak pegi SACC Mall. dia kate ok ok...so that's mean dia dengar and paham mane aku nak pergi kan. So aku pon ok la... Teksi pon bergerak.... sampai je kat bandar shah alam tu, teksi tu lalu la sebelah sacc mall. Aku pon mcm Alhamdulillah lega, sampai dah. Tp dia xberenti. Aku pon pikir oooo maybe laluan teksi lain kot. Pastu aku tgk makin jauh lak dari sacc mall...aku diam lagi. pastu makin lame makin jauh. Xboleh jadi ni.aku pon terus ckp kat driver tu, pakcik SACC Mall dah lepas. dia kate aah ye la nak ke sane la ni.

Aku pelik...nak ke sane tp makin jauh pulak. Dlm hati, aku saje nak tengokkan ape driver ni buat. Pastu dia lalu round about, dia buat u-turn, lame tu tup2 sampai kat intekma convention centre... Haaaaiiishh aku ckp nak ke sacc mall bukan nak ke intekma. jauh beno bunyinya... aku pon ckp la..." pakcik, saye bukan nak ke sini, saye nak ke sacc mall". Dia pon ckp. " Ooo yeke. ingatkan intekma". Waduh pakcik, tahap kesabaran gue ni nak ke sacc mall Pastu aku ckp la...pakcik, bukan kat sini, saye nak pegi SACC Mall.. Dia kate.oooo ingatkan nak pegi sini. Haaaiishh aku nak je pelangkung pakcik ni. awal2 mase naik teksi aku siap cakap dah banyak kali... pastu dia patah la balik pi sacc mall. Meter menunjukan rm9 tp dia soh aku bayar rm7 je. Turun je kaki dr teksi tu, jam dah tunjuk pukul 8.45pagi...

SACC Mall
Sampai2 je...cepat2 aku jalan masuk sacc mall tu. Target masuk opis sebelum pukul9. Pas tanye guard mane opis pkns, aku pon naik la lift tgkat 2. jumpe la opis tu. Masuk and daftar diri. Alhamdulillah mmg belum pukul9, target tercapai! haha....

Agak2 dalam 15minit tggu kat ruang menunggu, dtg la sorg pompuan cantik perkenalkan diri...dia salam aku wokeyh!! Cantik giler.. dia perkenalkan diri..name Fifa, HR & Admin exec. Dia mntak borang and resume. Pastu dia masuk bilik dia balik. Tggu lagi 10minit, dtg sorg lagi pompuan tp kali ni bukan dari dalam opis. dari luar.... rupenye org dtg intreview jugak. adoi...sgt la xtipis peluang aku dpt keje situ aku pikir.

Sesi Interview
X lama tu dalam 9.30 pagi, Fifa ajak kitorg naik tingkat atas sbb dia kate bilik interview ade kat ats. So aku, pompuan tu and Fifa gerak la ke ats, naik lift... sebelum sampai lift, si Fifa hampir tergelincir sbb lantai licin.cepat2 aku tahan dia. hehe...

Nah..ni satuhal lagi. dah sampai tingkat atas, tggu lagi interviewer sampai.jenuh laaa...aku nak balik cepat. sbb nak pi klinik lagi nak amik MC dengan ngantuk lagi...adoi. Dlm 9.40 cmtu Fifa pon panggil aku. time tu dah ade 2 orang laki dah masuk bilik tu. sorang tua sorang muda. pastu Fifa...so 3 orang la. Aku ingatkan nak record semua percakapan aku tp xsempat. xkan masuk bilik tu nak pegang fon lagi kan. nmpak sgt xhormat, terus aku xjadi rekod.

Masuk je bg salam...dorang xsuruh duduk pon, aku je terhegeh2 nak duduk.hahahahaha... Pastu aku kuarkan la file sijil and resume aku letak atas meja. Dekat dorg dah ade salinan rsume and sijil aku. sbb pagi tu kan aku dah bg Fifa sume tu. Soklan pertama dorang tanye ofkos pls describe yourself. Haaa...nasib baik dlm komuter aku ade terbace care nak jwb soklan ni...kite kene fokus ape yg kite buat skang, and matlamat kite. so aku citer la....tp sikit je la aku jwb.hehe... Dorang tanye dlm BI and campur BM, aku je feeling mat saleh nak ckp full BI walaupon BI aku merangkak-rangkak. tp Alhamdulillah xtau knp mungkin dengan berkat Tuhan, BI aku lancar and tetibe rase fasih lak. Alhamdulillah...

Pastu soklan demi soklan dorang tanye, aku bantai je la,,nak cerite soklan ngn jawapan tu kat sini, aku rase google pon akan maki aku sbb byk sgt aku taip.hahahahahahaha... Tp aku ade gak soklan yg aku tanye dorang. Dorang siap tanye aku sekolah mane, aku jwb la sekola agama. pastu dorang kate haa boleh la pasni bace doa tiap pagi. Aku mcm, korang kompem ke amik aku keje sampai nak soh aku bace doa. pastu siap tanye aku brp balance cuti aku ade...boleh ke kalau aku tolak2 cuti aku kat company skang supaye aku keje cepat dgn dorang. Aku ckp je la boleh... hahaha...melalui pengalaman aku kite kalau nak jwb soklan interview kite kene jd diri sendri tp jwb penuh beradab la kan, so itu akan mmbuatkan org yakin dgn kite. tp kene la hati2 jgn terjerat..ceeewah! Interview ni agak lame la jugak. aku pon dah rase something...msti dorang nak amik aku keje,tetibe feeling lak kan.hahaha

Kuar je opis, aku tgk rupenye ade 3-4 org lagi kat luar. ramai jugak interview.huhu...itu hari yg aku tangguh, hari yg sepatutnye aku dtg tu? tah2 lagi ramai... Kuar je opis dah pukul 10.20 so bayangkan la brp lame aku kene interview. 30minit kot, xpernah2... Kuar je sacc mall aku terus nak ke kompleks pkns nak tggu bas, tp sempat la kol mak aku mntak pendapat. Aku ape2 hal mmg mntak pendapat mak aku je...dari situ aku bole bayangkan ape aku perlu buat. sbb mak kan, dia tau yg terbaik and gerak hati dia selalu betul...tp bukan la bermaksud aku xreti berdikari... paham ke idok???

Tunggu Bas Rapid
Time nak balik, aku saje la try nak naik bas rapid. Mne la tau, kalau dpt offer situ sekurang-kurangnya aku tau bas mana nak naik. Dr PKNS nak ke stesen komuter shah alam amik bas no T529... kalau dr PKNS nak ke pasar seni KL, amik bas no. U80... Bas dtg dlm pukul 10.55. Sampai komuter shah alam pukul 11.20... so dlm setengah jam. Pastu dr komuter tu, aku turun KL sentral. sampai sane dah pukul 12.15tgahari... Mmm...kalau nak balik ke pandan jaya and nak ke klinik situ kompom pukul 1 lebih sampai klinik. doktor pun xd... kalau pi klinik kl sentral kene bayar sendiri..dah la mahal. sbb dulu sakit perut aku kene RM100 lebih...so aku pon... XXXXXXXXX.. Caj RM45. Mmm......

Ok tu je la cerite aku....and nak tau ape result interview tu??? Tungguuuu...
Klik sini untuk sambungan
http://iampakbong.blogspot.my/2016/11/result-interview-pkns.html


Share:

No comments:

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat, ulasan, komen, pandangan dan segala bentuk penulisan adalah dari saya sendiri dan tidak berniat untuk merosakkan reputasi, imej dan nama baik sesetengah pihak.

Pandangan dan ulasan adalah jujur demi meningkatkan mutu dan kualiti sesetengah pihak bagi pandangan peribadi saya.

Dan pendapat penulis tidak semestinya kekal.

~Firdaus Khalid~

Contact Us

Name

Email *

Message *