crawl, toddle, walk, run....

pelik dan memelikkan...

hello sume...pagi2 ni tetibe je rase nak post smthg kat blog. Bese la...new blogger la katekan.hahhaha...aku sebenonye nak sembang cket pasl perangai org kiter n pendapat org lain pasal org kiter. Sebenonye,yg aku nak share ni pon dari pngalaman aku berkawan ngn mmber2 yang bukan melayu. Bukan la nak membangkitkan isu atau nk buat kontroversi tapi biar la aku share cket bende ni...mane tau pmbaca2 pakbong.blogspot ni terbukak ati lak nak berubah or nak buktikan yg diri kome tu bagus n bergune...mane la tau kan...

Meh aku start...ready dah ker???huhu... Al-kisahnyer...taun 2006 dulu2 aku pnh masuk matrix. Course akaun...time kat matrix kn sume kaum leh join.tp ade quota la.aku rase korg pon tau kan. so, kt ctu la aku berkawan n 1st berkawan ngn org bukan melayu nih. Aku n the gengs ni bole tahan la baik ngn beberapa student cina kat tempat aku ni...dah klu name pon baek,so byk la gak bende yg kter buat ngn dorg. Nyembng,wat xtvt sme2...kirenye da knal la kan.

Bile da knal tu, so baru la aku nmpak macam mne jenis dorg ni. Kebykn kawan2 aku berbangsa cina ni dorg xkedekut ilmu tau.dorg xlokek. Klu aku xphm,dorg cepat je aja aku.padahal kawan2 aku yg lain,mcm pentingkn diri.bile aku tnye,dorg ckp...ala aku pn xphm..ala aku xsiap lagi la...ala jap eh. Tapi mmber cina aku tu cpt je jwb wp dorg pon xpndai sgt.dorg still nak tunjuk ajar aku...tu yg aku bukak mate tu.bukak mate sbb xsangke nape kwn melayu aku sendiri wat camtu...

Satu lagi yg aku tgk knp org cina ni otak dia cergas...kan dah ade kajian ckp klu kter minum air kosong pepagi ke malam ke...xkesahlah, so otak kiter akan dpt oksigen lebih. tu yg konon2 leh berfungsi ngn elok. Kat matrix tu...aku tgk sume org cina bwk bekas air mineral setiap hari time pi kelas.n dorg byk yg result dorg gempak2.tu mybe salah satu petua dorg kot nak berjaya...

Tu kesah kt matrix...ni kesah kat tempat keje aku.aku keje kedai mkn cina...kedai mkn ni style Cafe la kirenye...aku keje bahagian dapur.halal wokey!! aku bkn nak cter aku keje cmner tapi ape bnde yg aku dpt dari ctu....ala pasal komen org cina ni kat org melayu...aku malu giler time tu.sbb aku pon xtau nak jawab ape...btol gak dia ckp. Dia tnyer aku...org melayu,org islam bnde ape yg haram bg dorg? aku jawab la...minum arak,mkan babi,judi...dia ckp blik kat aku...tp kenapa dia tgk ramai gler org melayu buat bende tu.dia siap ckp mmbr dia ramai melayu n dorg sume minum arak,judi...

And cina ni cakap lg...time dia belaja masak kat KL,dia nmpak kawan dia makan daging babi.kawan dia melayu.dia tyer..."knp u makan babi..kan haram"...kwn dia ckp babi bela xpe...babi hutan yang xleh makan. Dalam ati aku...Ya Allah...malu giler.

Aku pelik la....np org kiter suke buat bende tu dpn org ramai dah mcm bangge2 plak yg dorg buat tu bgus n halal.dorg xsedar ke...org luar,kaum lain usha kiter stiap ari.dorg gelakkan kiter setiap ari tgk kbodohn kter yg xreti nak jge diri kiter...
Aku bkn la nak poyo...tp klu korg dah hati batu sgt...hati dah xleh nak jadi lembut...xpayah la smpy buat bende tu dpn org ramai.wat malu org kiter...tu yg buat benda tu..tp klu pasal pelajaran,perniagaan or khidupan lak...xyah la nak jeles2,cemburu2 ngn kekayaan,kpandaian,ketuahan org lain. Nak lebeh,usaha lebih...xyah nak bomoh2,nak jatuhkn org.xd pekdah. Xpayh nak kedekut ilmu sgt la...org tnyer tunjuk je la..laen la klu awak tu bebetol xtau.

Apepun,bkn korg je,tapi aku pon arap aku sendiri dijauhkan dri bnde2 xelok yg bole menjtuhkan maruah bangse aku sendiri n diri sendiri...sori la klu ape aku tulis, korg xphm.hahhhaha...tp ape aku tulis tu juz pendapat aku jer n pengalaman aku berkwn ngn kaum laen...

Any komen,komen la...huhu..Ok,selamat maju jaya.GUDLUCK!!!
Share:

2 comments:

Zafran Farazeeq said...

cayalah pakbong!!sy mmg dh lame follow blog pakbong ni,sbb sy suke pakbong slalu utarakn isu semasa dan menarik..sy harap pakbong maju lg kehadapan dan lbh berjaya kelak..gud luck!!!

Firdaus Khalid said...

thanx...nice komen. i will improve my writing...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat, ulasan, komen, pandangan dan segala bentuk penulisan adalah dari saya sendiri dan tidak berniat untuk merosakkan reputasi, imej dan nama baik sesetengah pihak.

Pandangan dan ulasan adalah jujur demi meningkatkan mutu dan kualiti sesetengah pihak bagi pandangan peribadi saya.

Dan pendapat penulis tidak semestinya kekal.

~Firdaus Khalid~

Contact Us

Name

Email *

Message *