crawl, toddle, walk, run....

KESAH ROMBONGAN KE MAHKAMAH NGN CCM


Aku xreti la nak tulis tapi aku nak tulis gak…hehe...sbb aku rase sronok n bez, so, aku nak share la cerita kat blog aku neh. Tarikh dia 17 Mac 2011, ari kames..baru je lepas. Kitorg pegi lawatan sambil belajar la kononnye kat mahkamah tinggi kuala lumpur kat jalan duta tu dengan SSM kat plaza alam central. Lawatan ni under subject CRG530…Encik Ahmad Zainuddin yg ajar kitorg. Dia yang wat lawatan ni…dia bagitau lame dah. Aku excited giler mase dia ckp nak bawak kitorg pi mahkamah tgk kes2 and pi CCM…and hari yang aku tunggu2 sampai jugak.dah lepas dah pon…huhu..maklumlah aku last rombongan ngan kawan2 time sekolah rendah. Sekolah menengah tu bukan lawatan ke rombongan ke tapi just pegi pertandingan. Kalau rombongan ngan family tu ade la gak tapi ngan kawan jarang ler.

Encik Zainuddin nak aku uruskan cenderamata utk lawatan ni sbb nak bagi kat mahkamah ngn CCM tu. Najib la yg sebut name aku…sukati dia jek.huhu… Kelas satu lagi, Lia yg jd ketua lak. Tapi hadiah same je…piring yang letak atas meja tuh. Ade la tulis2 atas piring tu. Tapi sorry la aku lupe amik gmbar adiah tu.haha…harge dua adiah tu RM30 tepat. Pastu beg dia RM6…mule2 beg tu aku tempah siap ade tulisan. Konon2 nak tulis ‘UiTM Kampus Khazanah Alam, Bachelor in Accountancy’ …so nampak la mcm cantik cket beg tu tapi org kedai tu xsiapkan pon. So kitorg beli beg kosong je la…tu la janji melayu! Aku tempah adiah ari Isnin lepas time petang lepas kelas. Aku, nazi, najib ngn Ketat…terime kasih la kat dorg sbb byk tolong aku wp tu keje aku.haha… Lia ngn jaja pon ade gak time tu..dorg pon tolong pilih gak.

Sebelum ari kames, rabu malam tu ade test CRG…pas test, kitorg pi meeting mentor mentee, pastu amik pembalut adiah kat Lia n pi makan. Balik umah tu, Nazi balut adiah,aku plak cam bese tukang tgk n komplen...haha.. Pastu aku xtdo sampai la pukul 2lebeh…nak pukul 3pagi dah kot baru leh tido. Aku set jam pukul 5pagi tapi bgn pukul 4.50..haha…excited punyer pasal. Bdk ni la ckp nak bangun kul5, tgk2 aku ngn Nazi jer bgn dah. Aku masak air, men facebook jap. Si dia kol aku byk kali sbb aku soh dia kejutkan, upenye aku dah lame bangun n xbagitau dia…aku siap men fb lagi,tu yang dia marah..hehe..SORRY MADAM…

Tapi paling aku bengang…aku charge hp time aku bgn,kire dah lame la kan.so msti penuh tapi xpenuh pon. ..separuh pon xsampai. Selalu klu kejap je charge dah penuh…ni baru td aku charge kejap je.penoh gak. Hei…sabotaj betol. Kitorang gerak dari rumah pukul 6.27pagi la lebeh kurang. Sbb Elmi dah kol poei ckp bas nak gerak. Sampai jer Uitm sume dah ade…tapi Lia je xsampai lagi. Then bbrp minit pas Lia sampai, bas pon jalan. Laki naik bas kecik, pompuan bas besar. Bas jalan….Bermulalah episode yang aku nantikan sebab xsaba nak gi mahkamah.ceewah…

Aku dok sebelah Poei…nak dok belakang tapi sempit. 5org kat belakang. Najib, Ketat, Azmi, Aku n Poei. Alang2 ade kerusi kosong kat depan, aku pindah la. Poei pon ikot….Kitorg sepanjang perjalanan tu sembang jek. Selalu aku yg rajin bercakap tapi dalam bas start bas jalan sampai la kat Jalan Duta, si Poei ni la yg banyak cakap.hahaha….time otw tu, singgah isi minyak, aku sempat la pi toilet. Pastu Poei pi beli keropok pedas. Pastu jalan punye jalan, berhenti lagi kat Genting Sempah. Rupenye Lia muntah…


Then jalan lagi…sampai la kat Jalan Duta pukul 9.15pagi lebih kurang. Bas tu turunkn kitorg kat depan mahkamah tu..mak ai..cantik gler bangunan dia.besar….kawasan dia pon luas. Orang tu cakap mahkamah ni kedua terbesar kat Asia lepas India. Fuiyoo…mmg besar la. Masuk je dalam, mmg cantik la. Aku tgk ramai kakitangan mahkamah tu pakai jubah itam ape sume..maybe peguam kot.jalan pon mcm ape je dorg.tegak,mantap…pergh… Nampak cam bez jer…dulu aku mmg minat jadi peguam. Bile tgk dorg, lagi la bertambah minat nak jadi peguam walaupon aku memanjang dapt C law time Dip dulu.hahaha…

Sampai mahkamah tu, ade la dalam 2org bawak kitorg sume masuk dalam mahkamah. Dia bawak kitorg masuk dalam bilik meeting dorg. Tingkat berape aku xingat…sebelum tu sempat la pi toilet. Bergambar jap dalam toilet ngn bdk nih…haha… pastu masuk la bilik meeting. Orang tu explain la pasal bidang kuasa mahkamah ni. Mahkamah paling tinggi mahkamah persekutuan n mahkamah rayuan. Kes x dimulakan kat mahkamah ni. Kes start kat mahkamah lain mcm mahkamah tinggi, mahkamah session ngn mahkamah majistret. Aku xingat sgt laen2 tu, yang aku ingat, mahkamah tinggi ni function dia dengar sume2 kes and kes yang melibatkan capital punishment je. Maksudnye hukuman mati. And dorang dengar kes saman yang atas RM250 ribu aje…yang bwh nilai tu, tu mahkamah laen. Mahkamah session pulak dengar sume kes tapi kes capital punishment dorg xdgr. N kes saman yang mlibatkan bawah RM250 ribu jek.  Mahkamah majistret plak aku xingat tapi kes dorang bawah RM25 ribu. Tu je la aku ingat.hahahaha… Habis je org tu explain, ade la sesi bagi cenderamata kat orang tu. Lia tukang hulur kat lec kitorg…lec tu pon hulur la kat orang tu.

Pastu, kitorg dipecahkan kepada 3group. Group aku ade 18org…ni aku senaraikan sape dlm group kitorg. Aku, ketat, poei, najib, nazie, abu, airie, Lia, jaja, Suzanti, Zarina, Fau, Lily, Emil, Azmi…Laen2 aku xingat.hehe..sori beb! Then nak pi cari bilik mahkamah tu bapak payahnye…sume penuh jer. Klu xpenuh pon, xmuat sbb kitorang 18 orang. Nak masuk kes Anwar Ibrahim tapi kes dia ari Isnin 21Mac ni sbb abang Karpal Sigh mati. Xtau la…kes Beng Hock ade tapi xleh masuk…xtau nape.tapi dia tayang kat tb luar tu.tgk kat ctu je la. So, kitorg jalan la…pusing punye pusing nak cari bilik mane yang bole masuk. Tetibe kasut Lia tercabut lak tapaknye..dah dia kopakkan dua2 tapak.Hahaha… Time nak cari bilik tu, aku kesian kat si sorang ni.hehehe…sume nak lari pada dia.aku pon lari.wakakkaka…tp dia tu nak menyelit je apehal.rimas….huhu..

Dalam pukul 10.30pagi tu jumpe la satu bilik ni. Kitorg masuk la…nak duduk belakang tapi dah penuh.so duduk la depan sekali ngan Poei. Budak2 laen sume dok belakang…x aci btol xreserve utk kitorg.huh! Kitorg dengar la kes ni…dia pasal sorg remaja keling ni kene tangkap sebab ape aku xpaham. Tapi ketat cakap dia wat rusuhan. Maybe dia ikot orang wat rusuhan kot tu yang kne tangkap tu. Peguambela tu ckp la kurang kan hukuman dia sebab dia ni kat sekolah dulu bagus…cemerlang dlm plajaran.apetah lagi dia cakap. Pastu hakim tu cakap la hukuman dia ape tapi bapak laju giler…aku yang cakap laju ni pon xpaham gak…tapi keling ni poyo giler.mase dia kuar dari kandang tu, dia wat muke. Hei, aku nak jer hayun tangan kat muke dia.siap pakai rantai lagi time nak kuar mahkamah tu sambil wat muke. 

Pastu masuk lak kes laen. Aku xtau org ni keling ke melayu. Dia hitam..tapi budak ni cakap melayu.tapi polis tu time pnggil dia ni, dia panggil macha. Xtau la…Dia ni mcm da separuh abad gak la.Dia da bercerai ngn bini dia.pastu ade masalah buasir… dia tinggal dengan mak dia sbb mak dia dah uzur.so dia nak jage la. Time tu macam kesian lak aku tengok dia. Dia nangis kot. Ni pasal dadah…heroin ke tah ape aku xingat. Tapi dia sorokkan dadah tu dalam badan dia..paham2 la kat mane.huhu…tapi peguambela tu cakap, dia ni bukan pengedar…dia ni amik dadah untuk diri sendiri. Hakim tu bagi hukuman ape tah…aku xpaham gak.hahha…

Pastu abis kes tu, hakim kuar..kitorang kne bangun la hormat.Pastu kitorg diri je la…smpai ade peguam tu cakap npe xduduk.hahaha…patotnye bangun kejap jer. Pastu ade kes baru tapi start 11.15pg…kitorg nak tunggu gak. So, lepak luar jap. Group satu lagi pon ade kat luar…kitorg gabung la.Encik pon ade sbb dia folo group satu lagi tu. 11.15 je kitorg pon masuk…kali ni aku dok belakang. Yes!! Tapi Poei ajak aku dok level tengah sbb dia xnak duduk ngn si sorang ni. Aku pon folo je la…kitorg duduk belakang Lia. Sebelum kes tu start, ade polis ni sembang ngan kitorg. Dia cakap la org2 yang salah ni bawah kes polis sebab tu polis ade kat ctu…tah aku pon xpaham sgt. Keje aku memanjang xpaham...hahaha…

Kes pon start. Ni kes baru…16 ngn 17hb baru dorg kne tangkap. Ade 3orang dalam kandang tu. Sume pasal dadah. Sume melayu lak tuh… Yang laki 1st ni, mula2 time peguamcara tu bacakan kes n tanye dia ngaku ke x, dia diam jer…lame tu baru dia mengaku. Laki 2nd ni, dia terus mengaku…and abang dia ade datang nak ikat jamin dia. Abang dia dok sebelah aku lak tu. Laki yang 3rd ni, dia x mengaku…so hakim suruh dia upah peguam.harge peguam tu RM8 ribu…giler mahal. Tapi antara tiga2 laki ni, yang 2nd tu la dadah dia berat gak la. 3gram ke 300gram tah.huhu… Habis je sesi tu, ktorang pi la makan kat kafe dorg. Sebelum tu bergambar jap ramai2… aku makan dok ngan Azmi n Nazi. Meja sebelah Poei, Ketat, Najib ngn Abu. Sebelah kiri aku, Lia, jaja ngn Airi. Belakng aku, Emil sorg2.hahahha… Aku makan nasi, ayam, karot, ngn kentang goreng berlada.air ribena…sume tu RM6.50….tapi ok la.xd la sdap sgt tapi bese2 jer. Time kitorg makan, group yang ketiga tah mane tah…xsampai2 lagi kt kafe. Habis makan, aku, azmi, nazie, jaja, airie, Lia, Ketat, Poei, Najib, Abu pi la kat lobi tu…budak laen xsiap mkan lagi. So ktorang pi la lobi mahkamah tu, bergmbar sakan la. Gune kmera dorg…aku tukang posing je la. Gambar aku tah kemane…tu klu dorg mandrem tu mati la aku….hahaha.. Bergambar kat tangga lobi tu. Cantik giler…airie cakap tangga tu macam tngga dalam cerite My Girl..huhu.. aku ngn poei diri kat atas sekali pastu amik gambar. Tukang amik gambar kitorg Lia la.hahahaha…



Pastu Encik ngn 2orang pengiring kitorang tu sampai kat lobi. Kitorang brgmbar ngan Encik depan kaunter tu. Tapi Group 2nd ngn 3rd x sampai2 lagi kat lobi. Kitorg lepak luar lak. Bergambar kat situ….tu kalau letak dalam album tu, penuh muke ktorg jer.hahahhaha…pastu sampai je group laen, kitorang bergambar ramai2 kat luar.bez la gak…. Pastu aku sempat amik gmbar kat air pancut tu.hehe… masuk je bas bergmbar lagi. Bdk pompuan kat dalam bas sebelah  amik gmbar kitorg lagi.padahal ktorg dalam bas ni.hahahha…

Bas pun gerak….

Ni nak pi Plaza Alam lak. Sampai je plaza alam dalam pukul 1.55 tgahari. Aku nak kencing ni…pi la ngn ketat kt tingkat dua. Jumpa lak Lia ngn geng dia. Pastu kitorg turun balik…lepak ngn budak ni. Dorang beli aiskrim…aku je x.malas….sbb xd mood makan aiskrim.tapi org hulur aku mkn je la.wakakakkaka… Pastu dalam pukul 2.30 tu kitorg nek tingkat 3 sbb nak pi CCM. Tetibe Lia kol aku, dia cakap cenderamata tinggal dalam bas. Pastu kol la pakcik bas tu. Dia cakap dia kat tempat laen…tgh makan. So xdapat la nak amik cepat. Dia cakap pas dia makan dia datang. Ok la tu…

Masuk je CCM, org tu bagi beg. Aku dok depan sekali sebelah poei. Mak ai…ngantuk gler.asik menguap jer…tapi nak xnak kne la dengar gak ceramah dorg tu.ade la input cket2 aku dapat. Kan rabu test CRG…ade soklan tu dia ade kaitan ngn CCM. So, kitorg tanye la org CCM tu pasal bende tu. Kelakar gler… ade soklan tanye pasal form44. Markah dia 4 so 4 point. Kitorg tanyer org tu, ape 4 point pasal form44. Org tu bagitau kitorg 3jek. Pastu ktorang ckp la lagi satu ape…dia selak Companies Act cari jawapan. Kitorg gelak je la..hahahha..tapi dapat gak la 4point tu. Dia pasal rgistered office, hours, time and prubahan alamat registered office.huhu…  Abis je sesi pngenalan pasal CCM ni, kitorang makan la. Diorg sediakan makanan. Karipap, kuih koci, ngn air kotak. Makan la ngan dorang sambil bergmbar…banyak gler gambar kt dlm CCM tuh.hahahaha… siap bergambar kat dinding kaca lagi. Belakang tu bngunan MBSA. Oren la tukang amik gambar. Dah orang sudi nak amik, aku pon memenuhi la prmintaan. Ceewah…

Tapi sebelum tu, time sesi pengenalan CCM tu…driver tu kol lia.dia ckp dia dah tunggu kt bwah. So aku ngn Lia pi la bawah…time kitorg jalan nak kuar dari CCM tu, aku ngn Lia salah jalan.kitorg pi msuk kat kaunter dorg.da la org ramai depan tu tgh tggu giliran nak bayar ape sume pasal masalah dorg la. Patot la aku mcm pelik nape time nak masuk bilik meeting tu jalan dia laen, npe tetibe yg ni laen.upenye salah jalan.orang pandang jer.kitorg patah balik.aku dah tergelak2 dah.wakakkakakakak….tapi bayang la CCM tingkat 3.pastu nak pi kat bas, dia parking depan ape tah..bkn bank Negara.ape tah namenye yang ade logo ruse tu…huhu..pi la jalan kaki kat situ.dah la jauh….kereta banyak. Time nak lintas jalan nak pi kat bas, aku lari dulu, Lia tinggal kat belakang sbb aku nampak dia mcm nak lari jer.so aku pon lari la gak. Upenye dia xlari. Dah la kete laju…di siap kne hon lagi sbb diri kat tengah2 jalan.riso aku….pastu amik adiah dalambas, kitorg lints la blik. Letihnyer…. Pastu konon nak naik lift tapi lambat gler…tapi dah alang2 tunggu lame so tunggu je la. Pastu masuk bilik meeting balik. Kelakar jer…

Habis je pengenalan ape sume pasal CCM, pastu bergambar dengan pengarah dia, kitorg pon apelagi…kecoh la dalam bilik meeting tu.sembang, guro, brgmbr, makan…best betol.huhu… pastu kuar dari bilik meeting da pukul5 tepat. Pastu aku, poei, ketat, azmi ngn emil masuk balik sebab nak salam pengarah dia. Tadi xsempat salam. Oren lagi mangse amik gambar kitorg.huhu…

Kul 6.30ptg kitorg da kene kumpul kt bas sbb bas tu cakap nak amik kitorg pukul 6.30..so ade ms lagi.kitorg round la satu plaza ni. Mula2 nak maen boling tapi penuh…lagipon aku xharap nak maen boling sbb bosan.pastu konon nak karaoke pulak.tapi dah pukul 5.30…1jam mne sempat karaoke….kitorang jalan la pi bawah.aku nak carik secret tapi xjumpe.ktorg pusing keliling plaza alam tuh. Upenye kat SACC Mall tu…penat jer pusing. Pastu dah nak pukul 6 dah. Nak bli makanan la konon sbb nak makan dalam bas.konon2 takut la bas tu xberenti makan.so pi la masuk kfc. Aku xnak kfc sebab bosan..lagipon aku xminat kfc, aku nak McD.tapi xd kat ctu….so beratur je la kat kaunter kfc tu. Pastu aku ckp la kat ketat, mcd xd kat plaza alam…tapi aku nak makan tu.dia ckp ade dekat dataran. Aku pon nekad nak pi mcd xnak makan kfc. Nak ajak najib tapi muke dia mcm penat je. So aku pi je la…poei ikot sbb dia nak mcd gak. 

Aku ni jenis klu aku nak bende tu so aku akan usaha dapat kan bende tu gak, and aku dah biasa jalan kaki jauh2 wp penat. So aku pi je la ngn poei…kitorg pi SACC cari mcd. Aku nak makan prosperity sebenarnye…pusing SACC xjumpe mcd, yang ade secret jer.kat dataran yang ketat cakap pon xd mcd. Adoi…aku pikir mase jer. Time tu dah kul6.05 kot…kitorg jalan laju giler. Aku kesian kat poei…kan kaki dia retak.time jalan pon dia cakap kaki dia terasa sengal. Tapi nak wat camner…nak patah balik dah jauh.alang2 jauh bek cari gak mcd. Pastu aku tringat kat PKNS ade mcd…aku ngan poei masuk la ctu. Jumpe gak mcd. Poei beli double cheese burger,aku beli big mac. Tapi orang tu salah bagi aku burger. Seb baek aku xkuar mcd lagi…tergerak hati lak nak pusing belakang. Orang tu pun panggil aku. Aku pi la n tukar burger….patot la aku pelik nape dalam bekas tu xd kentang.huhu….pastu depan mcd ad lak guardian. Singgah la jap beli wax ngan deodorant. Poei syorkan aku beli wax warne merah jambu…aku beli la. Kat guardian tu aku habis RM33.75…sebab wax tu RM21.38 sen kot. Bpk mahal gler…

Pastu pi la lintas pi kat bas. Bas ngn pkns tu xjauh sangat, dari mcd pon da nampak da bas tu ade tunggu kat tepi jalan. Sampai je kat bas, driver xd. Dorg cakap driver nak makan kfc jap and nk shopping. Nape la td xnak shopping…time dah nak 6.30 baru la nak makan kfc la shopping la.adoi aku cakap…da la bas kunci.nak duduk xd kerusi. Aku, poei n nazi pi la kat pondok bas.lepak situ…pastu 5minit pastu driver pon sampai. Kitorg pon naik la bas. Fuhh…lega sbab ad ekon.hahahah… pukul 7 bas pun gerak…. Mula2 dorang cakap, sape yang nak balik KL ke Shah Alam ke naek bas kecik. Yang nak balik jengka naik bas besar…tapi xd pape pon. Kitorg stay je la kat bas kecik. Ketat balik Shah Alam so dia xnaik bas. Pastu bas pon gerak…singgah stesen komuter shah alam.abu ngn hisyam turun situ. Pastu gerak…dalam bas aku ngn poei maen teka teki. Nk tdo xleh sbb goyang2…bas tu terentak kuat sangat…spring dia mcm hape jer…dah lame tu kitorang makan mcd dalam bas. Sedapnye burger dia….hehehe…

Pastu tetibe bas ni berenti lagi kat genting sempah…dia bagi kitorang mase lebih kurng 1jam la rest ke semayang ke makan ke…aku, najib n poei jalan la kat kedai2 tu.najib beli sotong…RM5.50 harge dia…sotong yang brgula tu. Poei beli kuaci…RM3…aku xbeli pape.wakakakkakaka… Pastu lepak tepi bas tu…lepak la ngn oren, nazi, suzie, hasan, azmi ngan elmi. Gelak2 ape sume. Amik gmbar cket sampai la driver datang. Kitorang pon naik la bas….start ctu la aku tdo jer.hahahaha..xlarat dah. Pastu singgah lagi kat rnr mne tah.tapi kejap jer… budak pompuan yang nak balik jengka impian naik bas kitorg. Pastu bas pon jalan la sampai la jengka. Aku tdo mati kot…sedar2 dah sampai jengka impian dah pon.hahahaha…

Sampai UiTM dalam kul 11.35malam…pastu terus naik kete n gerak balik umah…sampai la umah…
Tu je la cerita yang aku nak tulis…kalau ade yang terase ke ape dengan tulisan aku,and yang aku xsebut name, mintk maap la yer….paling penting aku hepi. Thank Encik Zainuddin and kawan2 yang bagi kerjasama….



Share:

3 comments:

Ash Burn said...

head of program ( gift )

achuna said...

pnjg nye ko mbebel daus...
haha

Syed Riduwan Al-Edrus said...

Aku x bacer habis pun,,tp ader gambar aku ok la kowt,,,hahahhaa

Peringatan

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat, ulasan, komen, pandangan dan segala bentuk penulisan adalah dari saya sendiri dan tidak berniat untuk merosakkan reputasi, imej dan nama baik sesetengah pihak.

Pandangan dan ulasan adalah jujur demi meningkatkan mutu dan kualiti sesetengah pihak bagi pandangan peribadi saya.

Dan pendapat penulis tidak semestinya kekal.

~Firdaus Khalid~

Contact Us

Name

Email *

Message *